Wij zijn liefhebbers van speciaalbier. Wij zijn liefhebbers van sport. De combinatie van de twee is helemaal geweldig: hoe lekker is het om na een sportieve inspanning jezelf te verwennen met een mooi speciaalbier? Sommige merken, zoals het mooie Kwaremont bier spelen hier erg mooi op in. Daarom organiseren wij ook ieder jaar de Kwaremont Retro Tourchallenge. Bij veel van onze bierproeverijen krijgen we echter de vraag: “Is bier na het sporten nadelig voor het herstel?”. Tijd om eens op zoek te gaan naar een antwoord.
 
bier na het sporten
 

Is bier na het sporten nadelig voor het herstel?

Deze vraag gaan we proberen te beantwoorden. Het is goed om te weten dat we in Nederland de verschillende vormen van alcoholische dranken in een standaard glas wordt geschonken, en daarbij is ervoor gezorgd dat er in elk glas een vergelijkbare hoeveelheid alcohol zit. Vandaar dat een glas sterke drank minder volume heeft dan wijn, en bier een groter glas heeft dan wijn. Het maakt in die zin dan ook niet uit in welke vorm je het drinkt.
Maar heeft het drinken van een glas alcohol na het sporten nu juist positieve of negatieve effecten op je herstel? Wat blijkt is dat één glas alcohol niet zoveel kwaad kan. Maar vanaf drie glazen kan het wel degelijk nadelig zijn voor het herstel, de spierkracht en de duurprestatie. Ook je cognitief functioneren gaat erop achteruit. Vooral na zware inspanningen zoals bij een wedstrijd is het daarom verstandig het rustig aan te doen.
 
bier na het sporten
 
Dit negatieve effect van alcohol komt doordat de productie van anabole hormonen en de spiereiwitsynthese verstoord is. Het geldt zowel voor duursporten als krachtsporten. Laten we dus na de sportieve prestatie gerust samen een mooi genietbier drinken, maar het daarbij laten.
 
>> Dit artikel is gebaseerd op de Factsheet alcohol van Topsport Topics in samenwerking met NOC*NSF.

?>